دوره آموزش NFT

لوگو png

چک لیست تکنیکال سئو 2022 | سئوی فنی | سئو تکنیکال

چک لیست تکنیکال سئو - acelearn

تکنیکال سئو یا سئوی فنی به بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. ساختن یک وب سایت سریعتر، با قابلیت خزیدن آسانتر ربات ها و قابل درک بودن آن برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی فنی است. سئوی تکنیکال بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای کسب رتبه های بالاتر تمرکز دارد. این برعکس سئوی خارجی است که به افزایش رتبه سایت از بیرون وبسایت اشاره دارد. با Acelearn همراه باشید تا چک لیست تکنیکال سئو را مرور کنیم.

 

چک لیست تکنیکال سئو

چک لیست تکنیکال سئو خلاصه ای است که به شما کمک می کند محبوب گوگل باشید. موتورهای جستجو به وب‌سایت‌هایی را که ویژگی‌های فنی خاصی را دارند، ترجیح می دهند. به عنوان مثال اتصال ایمن، طراحی واکنش‌گرا یا زمان بارگذاری سریع و … فنی کاری است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وب‌سایتتان این کار را انجام می‌دهد.

در زیر فهرستی از مراحل مهمی را که می‌توانید برای بهبود سئوی فنی انجام دهید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعمل‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظارات الگوریتم‌های موتورهای جستجو را برآورده می‌کند و بر این اساس در نتایج جستجو رتبه بهتری می گیرد.

 

1. از SSL استفاده کنید (مهم ترین گام در بهبود سئوی تکنیکال)

ssl در تکنیکال سئو - ایس لرن

SSL مخفف Secure Sockets Layer به معنی لایه اتصال امن، یک پروتکل امنیت اینترنتی مبتنی بر رمزگذاری است. این لایه یک پیوند رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک سایت را با استفاده از SSL به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت دارای SSL با “https://” شروع می شود نه “http://” .

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که شعار «HTTPS همه جا» باید تحقق یابد و وب‌سایت‌های امن https در نتایج جستجو بر وب‌سایت‌های غیرایمن ترجیح داده می‌شوند.

بنابراین، حتما از ایمن بودن سایتتان با SSL اطمینان حاصل کنید. این را می توان با نصب گواهی SSL در وب سایت خود انجام داد، اگرچه اکثر سرویس های میزبانی، به صورت اتوماتیک SSL را روی هاست نصب می کنند و شما قرار نیست کار خاصی انجام دهید.

 

2. سایتتان موبایل فرندلی باشد

ریسپانسیو بودن در سئوی فنی - ایس لرن

یک طراحی وب سایت “ریسپانسیو” یا “واکنش گرا” باعث می شود که وبسایت روی هر دستگاهی طراحی مناسبی داشته باشد و کاربر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

گوگل در این مورد با قاطعیت گفته است که داشتن یک سایت ریسپانسیو توسط الگوریتم هایش یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در نظر گرفته می شود. پس یک مورد مهم در تکنیکال سئو است. گوگل با معرفی رویکرد «اولویت موبایل یا Mobile first» برای ایندکس محتوا، وب سایت واکنش گرا اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.

پس مطمئن شوید وب سایت شما کاملاً ریسپانسیو است و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده می شود.

 

3. سرعت سایت خود را افزایش دهید.

افزایش سرعت سایت در تکنیکال سئو - acelearn

موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم و فاکتور مهمی در سئوی تکنیکال در نظر گرفته می شود.

راه های مختلفی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

  • از هاست سریع استفاده کنید.
  • از یک CDN استفاده کنید
  • «درخواست‌های HTTP» را به حداقل برسانید – استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها را به حداقل برسانید
  • به جای چندین شیوه نامه CSS، از یک شیوه نامه CSS (کدی که به مرورگر وب سایت برای نحوه نمایش وب سایت شما استفاده می شود) استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند (بدون اینکه دارای پیکسل بیش از اندازه باشند)
  • صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)
  • کدهای سایت خود را کم کنید – از هر گونه فاصله غیر ضروری، شکسته شدن خط یا تورفتگی در HTML ،CSS و جاوا اسکریپت خود خلاص شوید.

 

4. مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید

محتوای تکراری در تکنیکال سئو - acelearn

محتوای تکراری می تواند برای ربات های گوگل گیج کننده باشد. همچنین می‌توان از آن برای دستکاری رتبه‌بندی جستجو یا کسب ترافیک بیشتر استفاده کرد. به خاطر همین دستکاری، موتورهای جستجو علاقه‌ای به آن ندارند و گوگل به مدیران وب‌سایت ها توصیه می‌کند که مشکلات محتوای تکراری را که پیدا می‌کنند، برطرف کنند. پس محتوای تکراری می تواند یک ضربه بزرگ به سئوی فنی سایت وارد کند.

می‌توانید مشکلات محتوای تکراری را با موارد زیر برطرف کنید:

  • جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS شما (به عنوان مثال، در جایی که برای عملکرد وب سایت شما حیاتی نیست، Session ID را غیرفعال کنید.)
  • استفاده از تگ Canonical برای اینکه موتورهای جستجو بدانند نسخه اصلی محتوای شما کدام است.

 

5. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید (از مهم ترین مراحل سئوی فنی)

نقشه سایت در بهبود technical seo - acelearn

نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن خوب بررسی کنند. در واقع سایت مپ یا نقشه سایت را مانند یک «نقشه راه» در نظر بگیرید که دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست. این یکی از مهمترین گام های بهبود سئوی فنی سایت و ایندکس شدن در نتایج گوگل است.

همچنین هر نقشه سایتی حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما می باشد. از جمله:

  • آخرین باری که یک صفحه اصلاح شد.
  • چه اولویتی در سایت شما دارد.
  • هر چند وقت یکبار به روز می شود.

از افزونه های یواست سئو و رنک مث می توانید برای تولید نقشه سایت xml استفاده کنید که البته این افزونه ها، کاربردهای گسترده تری دارند و از بهترین افزونه های سئو وردپرس هستند.

 

6. AMP را فعال کنید.

فعال کردن AMP در بهبود سئوی فنی - acelearn

AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به لود محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد خاصی به نام AMP HTML است.

نسخه های AMP صفحات وب شما بسیار سریع در دستگاه های تلفن همراه لود می شوند. AMP این کار را با حذف کدهای شما تا حد امکان انجام می دهد. با این حال متن، تصاویر و ویدیو را دست نخورده تحویل کاربر می دهد اما اسکریپت ها، نظرات و فرم ها را غیرفعال می کند.

از آنجایی که صفحات AMP بسیار سریع بارگذاری می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر در سایت شما بماند و محتوای شما را به اشتراک بگذارد. پس زمان ماندگاری و تعداد بک لینک هایی که به محتوای شما اشاره می کنند افزایش می یابد. علاوه بر این، گوگل گاهی اوقات صفحات AMP را به صورت برجسته تر در نتایج جستجو نمایش می دهد.

صفحات بسیاری هستند که بدون استفاده از AMP در صفحه اول گوگل قرار دارند. پس استفاده از آن در بهبود سئوی تکنیکال اجباری ندارد اما در صورت استفاده سرعت جت را در لود صفحات در موبایل خواهید داشت!

 

7. اسکیما را به وب سایت خود اضافه کنید.

اسکیما کدی است که به وب سایت خود اضافه می کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای موجود در آن را بهتر درک کنند. این داده ها به موتور جستجو کمک می کنند تا سایت شما را به طور مؤثرتری ایندکس کنند و نتایج مرتبط تری ارائه دهند. اسکیماها گزینه های اصلی در بهبود سئوی تکنیکال به شمار نمی روند اما در افزایش نرخ کلیک می توانند موثر باشند.

به‌علاوه، اسکیماها نتایج جستجو را از طریق افزودن Rich snippets بهبود می‌بخشند. برای مثال، می‌توانید از اسکیماها برای افزودن رتبه‌بندی ستاره‌ها به نظرات استفاده کنید یا قیمت محصول را اضافه کنید تا در نتایج جستجو نمایش داده شود.

از آنجایی که از نظر بصری جذاب‌تر هستند و اطلاعات مفید را سریع برای جستجوگران برجسته می‌کنند، این نتایج بهبودیافته می‌تواند نرخ کلیک شما (CTR) را بهبود ببخشد و ترافیک بیشتری را برای سایت شما ایجاد کند. از آنجایی که سایت هایی با نتایج دارای CTR بالاتر معمولاً در موتورهای جستجو در اولویت هستند، پس استفاده از اسکیماها را از دست ندهید.

 

8. سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

Google Search Console ابزار رایگان گوگل است که به شما امکان می دهد درخواست ایندکس صفحات و محتواهای خود را برای گوگل ارسال کنید.

هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML خود را به سرچ کنسول گوگل ارسال کنید تا ربات های گوگل به راحتی در سایت شما بخزند و صفحات شما را در نتایج جستجو نمایش دهند.

همچنین سرچ کنسول گوگل به شما این امکان را می دهد که عملکرد کلی سایت خود را زیر نظر داشته باشید. کارهای دیگری که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:

  • تست قابلیت استفاده از موبایل سایت شما
  • دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
  • مشاهده بک لینک های سایت شما
  • از بین بردن لینک های هرزنامه

 

یک مورد نیز شما به چک لیست تکنیکال سئو اضافه کنید. دیدگاه خود را با ایس لرن به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *